Seglinge PRE

Alla inlägg den 5 november 2009

Av Marianne - 5 november 2009 18:52

Ja, så är vi hemma igen efter en kortsemester på Malta. 22 grader och sol, jätteskönt. Så kliver man ut på Arlanda i 2 grader och snöslask. Hu!

 Det var skönt i alla fall att bara ta det lugnt, äta god mat och göra några utflykter under några dagar.

Som vanligt spanar jag efter hästar. I städerna kör man runt turister i söta små vagnar, med söta små hästar, som dock verkade lobotomerade. Dom reagerade inte på någonting. Dom stod parkerade mitt i trafiken och bilar och bussar nästan snuddade vid dom och tutade någon meter ifrån dom. Ingen reaktion. Men dom såg välskötta ut och travade piggt på när någon ville åka.

  

Det finns två travbanor där, en på Malta och en på grannön Gozo. Det är ett stort nöje tydligen. Många har det som fritidssysselsättning, att ha en travhäst. Vi såg många små enhästars transporter. Dragbilar är det dåligt med. Dom flesta bilarna är rel. små enkla. På ön Gozo måste man ta sig uppför en enormt lång och ganska brant backe när man kommer av båten för att komma upp på ön. När vi åkte därifrån såg jag en bil med transport och öppen lucka ovanför backen. Mitt i backen kommer en kille gående med en häst. Vägen var inte särskilt bred men mycket trafikerad. Dragbilen orkade alltså inte dra upp transporten med häst i, så hästen fick gå uppför backen, men den verkade inte bry sig.

Det är ont om vatten på Malta. Man får avsalta havsvatten och det är dyrt. Man odlar därför inte så mycket.

På Gozo finns det lite vatten och det är lite grönare. Jag såg till min förvåning på ett ställe ensilagebalar och halmbalar ,men det var till kor.

  

Man odlar på terasser och nu såg det ut som vårt vårbruk. Dom har ju torka och mycket varmt under sommaren. I dec-feb regnar det. Så nu sår och planterar man alltså.

  

Jag åt förresten kaktusfrukter för första gången. Jättegott och läskande. Och så en sista bild på en katt som hade parkerat sig i svängdörren på hotellet. Alla gick snällt genom dörrarna bredvid för att inte störa katten. När jag kom och skulle fotogtafera den blev den dock störd och gick ut.

  

Skapa flashcards