Seglinge PRE

Alla inlägg den 28 januari 2010

Av Marianne - 28 januari 2010 19:43

Oj, vad mycket snö det har kommit det senaste dygnet. Det var länge sedan man pulsade i snö upp till knäna. Jag körde fast med bilen när jag skulle lunchfodra hästarna och fick skotta loss den.

I dag  släppte vi ut lilla Nicke (som är jättestor) till Ducke som redan var ute men inte syntes till. Nicke sprang förstås runt och ropade efter mamma. Alla hästar i hagarna omkring svarade, men inte Ducke. Han stod och kurade i en annad del av hagen. När jag väl hittade honom och ropade på honom, kom han sakta lunkande.

Det blev i alla fall ett glatt återseende för båda. Ducke som har gått ensam ett tag fick sällskap och Nicke har någon att ty sig till. Så här såg det ut efter några timmar. Dvs båda stod och kurade i snöstormen, efter att ha ätit hö tillsammans.


 

 I dag har Sevillano haft bett i munnen igen. Han var väldigt skeptisk när han skulle ta bettet i munnen, men lugnade sig när inget mer hände. Jag red huvudsakligen med kapsontygeln, men plockade försiktigt upp betttygeln efter ett tag. Det gick bra. Vi tar lite mer nästa gång.

Malpica fick lite böj och stretchövningar i stallgången. Böja sig bakåt efter godis. Kliva runt böjd i kroppen och trampa under sig med inre bakbenet. Där får jag lura henne lite, för hon vill gärna flytta bakdelen med rak rygg och undvika att trampa under sig. Men godis kan göra underverk. Hon verkar villig att göra vad som helst för lite godis. Vi övar också på att lyfta hovar på komando och stå still när jag håller kvar hoven. Hon får inget godis om hon inte står still tills jag sätter ner hoven. Så småningom skall vi försöka med övningen Yoga, dvs att ta godis under det lyfta bakbenet. Men det är överkurs för henne än så länge.

Skapa flashcards