Seglinge PRE

Alla inlägg under januari 2010

Av Marianne - 10 januari 2010 19:30

Det kommer att anordnas en kurs, av Maria Ringvall i mars  på Mallorca, om hur man förbereder och visar PRE på championat. Sådana har funnits tidigare, men nytt är att en domare (som dömde på SICAB 2009)  kommer att lära ut exteriör bedömning teoretiskt och praktiskt och reglementet vid tävling. Mycket nyttigt för oss uppfödare. Info finns på  www.stallmr.se      Jag skall definitivt försöka vara med. Det är mycket jag undrar över när det gäller bedömningen och särskilt nu när det är ett nytt bedömningssystem. Mer än en gång har man undrat varför hästen har fått dom poäng den fått. Både högt och lågt.


I dag har vi i alla fall fått hem hö. Vårt eget har räckt till nu. Vi har ju gott om eget hösilage, men vi har några hästar som inte tål det. Jag har tex haft flera PRE-föl som inte har kunnat äta enbart hösilage första vintern, men hälften hö-hösilage har fungerat. Sedan har det gått bra med enbart hösilage.


Så har jag fått en ny leksak. En lamineringsmaskin. Nu skall jag göra egna boxskyltar. Mina hästar har fått leva utan sådana hittills. Sedan kan jag terrorisera omgivningen med skyltar lite här och där av olika slag  .




Av Marianne - 9 januari 2010 18:55

Nu går man nästan bara och väntar på att det skall bli varmare. Det är inte roligt att vara ute när det är runt -20 hela tiden. En dag hade vi ju -29 grader.

Hästarna verkar inte frysa, men vill väldigt gärna komma in och äta.


Här kommer en nyklippt Carrera (hon är ganska lik Iliada).



Och så Malpica ute i kylan.


Det är gnistrande vackert i alla fall  Carrera ser ut som en uppburrad fågel bland träden.

  


Här är damerna med sin nanny travstoet Irish. Hon har tagit hand om dom sedan dom kom till oss, så dom bildar en egen liten flock vid sidan av Iliada, Harapienta och Belleza. Irish kastade sitt föl en månad före ber. fölning så hon har gått och tittat efter fölen hela sommaren. I brist på föl har hon tagit hand om unghästarna.

         

Av Marianne - 5 januari 2010 23:16

I dag har det varit kallt hela dagen -15 till -22 grader. Men man liksom vänjer sig vid kylan, och det mesta fungerar som vanligt i alla fall.

Sevillano blev skodd och fick äntligen broddar. Nu kan han slappna av lite.

Helena, som brukar komma och rida honom var här i dag också. Jag tog kameran med och följde med till ridhuset.

Jag kunde inte låta bli att sitta upp en stund också. Han var lite stel i dag. Det är inte så konstigt (även om en PRE sällan är det) för dels gjorde han ju en kullerbytta över stängslet för en vecka sedan och så har han gått utan broddar och spännt sig och så är det jättekallt dessutom.

Han verkade tycka att det var skönt att röra på sig i ridhuset i alla fall för han såg rätt nöjd ut. Han rids för tillfället med ridkapson och det går förvånansvärt bra.

Här är det Helena som rider.

  

     

Av Marianne - 4 januari 2010 21:24

Äntligen kom klippmaskinen fram. Först ut var Carrera. Jag var lite försiktig och stoppade bomull i öronen på henne. Det hade nog inte behövts för hon stod som ett ljus hela tiden fast jag klättrade upp och ned på en pall. Hon har ju blivit så stor, 150 cm tror jag, och hon är inte 1,5 år ännu.  Jättefin blev hon i alla fall.

Bilder kommer.

Så blev det Iliadas och Golosas tur. Dom hade lite svårare att stå still, mest för att Golosa tyckte att det var jobbigt. Det fick gå lite fort så det blev lite hackigt. Men klippta blev dom i alla fall. Golosa fick prova på klippmaskinen för första gången och visste inte riktigt vad hon skulle tycka. Den ena sekunden stog hon alldeles still och nästa ville hon gömma sig under mammas mage. Behöver jag säga att det var bråttom att dia efteråt. Tröst! Nu har hon i alla fall provat på det, så nästa gång blir det nog inga problem.

Nu är det Belleza, Harapienta och Famosa som står på tur. Dom ser väldigt vildvuxna ut, och det är inte så roligt att ta bilder av dom då. Dessutom är det spännande att klippa unghästarna, för det kommer fram en ny häst varje gång. Halsen utvecklas ju och det är svårt att se formen när manen växer ut.

Av Marianne - 3 januari 2010 21:56

Sevillano har haft julledigt. Dvs inte gjort något annat än gått i hagen på dagarna sedan före jul. I dag gick vi till ridhuset. Han fick först busa av sig lite överskottsenergi. Sedan lite longering under mer ordnade former. Så arbete med långa tyglar. Eftersom han har problem i munnen ( vi skall till hästtandläkaren om en vecka) så blir det bettlöst, med kapson. Han tyckte att det var jätteroligt och ansträngde sig verkligen för att göra vad jag bad om. Tidigare har det behövts en övningsgång för att friska upp minnet efter ett uppehåll, men i dag kunde han allt han har lärt sig. Han gjorde öppna inåt perfekt både i skritt och trav, utan att trilla iväg in mot mitten när jag ber om ökad böjning (och samling). Det var värt en och annan stor kram och mycket beröm. Jag har fortfarande inte full styrka i högerhanden, men det räckte. Största problemet var att hålla i spöet för jag kan inte böja ihop fingrarna riktigt ännu så spöet gled iväg hela tiden.

Nu skall jag försöka komma upp i sadeln också. Jag är så ridsugen, när jag ser den fina mjuka snön ute. Jag måste bara få på Sevillano broddar. Han har fått klara sig utan hittills.

Av Marianne - 2 januari 2010 16:56

I dag var det en perfekt dag att ta med kameran till lösdriften. Vi har två lösdrifter. En för unghingstar och en för ston ( i alla åldrar). Alla dessa  hästar är inackorderade här.

Först pojkarna. Campitor en Fredriksborgare som nu blir tre år är den perfekta flockledaren. Dom övriga fyra blir två år i år.

Här busar han med Brego en travare.

Och så kommer två halvblodskillar, Caliente och och Puccini.

Här har hela gänget ställt upp sig för fotografering (fast två av dom har lite svårt att stå still). Den näst längst till höger är Larsson som är korsning PRE-halvblod. Underbara individer allihop.

   

Och så damerna. Infanta, Corona, Filippa och Fortuna. PRE-er allihop utom Filippa som är Connemara-PRE.

Samma gäng som på förra bilden förutom att Corona har sin mamma Capitana med.

Och här har dräktiga Baturra klämt sig in till vänster. En som saknas är Bonterra, Baturras nu tvååriga dotter, hon stod ensam och åt hösilage en bit bort och ville inte flytta sig.

                 

Skapa flashcards