Seglinge PRE

Alla inlägg den 3 juli 2010

Av Marianne - 3 juli 2010 22:15

I dag har det varit en tuff dag i värmen (både för mig och hästarna). Jag sköter hästarna själv den här helgen. Det skulle väl inte vara något problem om det var bara det jag skulle göra, men så vill man så mycket mer.

Upp tidigt i morse och fodrade innehästarna. Så lät jag Belleza hälsa på Sevillano för att se om hon fortfarande brunstar. Hon betäcktes i förrgår och borde fortfarande brunsta. Hon ville inte prata med honom så jag släppte ut henne i hagen, men lyfte i alla fall på svansen och tittade och visst såg hon brunstig ut.

Ut med alla sex innehästarna plus två föl. Mockade och gjorde i ordning så långt jag hann innan Åsa kom. Hon har också ett sto som skall betäckas, men med Jubon. Vi fick också hjälp av Sussie eftersom båda stona har föl, så behöver vi vara tre personer.

Åsas sto hade nu inte börjat ännu. Hon fick hälsa på Sevillano över stängslet för att testas- Båda hummade artigt mot varandra men mer än så blev det inte, så hon får vänta någon dag till.

Belleza som ju trots allt var i brunst betäcktes.

Nu började det bli bråttom. Jag hade sett en auktion där två hästvagnar skulle ropas ut. Jag bara måste dit. Det är inte så ofta det händer och jag vet att man kan göra fynd. Det var en helt vanlig aution med div. husgeråd, möbler mm, och ingen verkade särskilt intresserad av hästvagnar.

Det här var ett rejält renoveringsobjekt, men ändå. Den har nog varit fin en gång i tiden. En släde som gick för 20 kr.


Så en större vagn som jag tyckte var lite tråkig, men i bra skick. Den gick för 1100 kr.

  


 Men den här var väl roligare. Den fick vi för 1560 kr. Nu behöver den fixas till lite, för den har ju stått i några år, men den är välbevarad. Sedan behöver vi bara köra in en häst som kan dra den   .  Katarina G. om du läser det här, eller Bissan. Du (ni) hjälper väl till va, med både och   .


Men i alla fall så har vi börjat bli lite intresserade av vagnar och det borde väl finnas en eller flera på en gård som vår.

Efter auktion väntade fortsatt stalljobb och hästar som skulle in, och så skulle alla beteshästarna tittas till. Det är många som har fått infektion i ögonen som flugorna sprider. Jag måste leta reda på ögonsalva som finns i gömmorna.

Nu är det kväll och jag är lagom mör i kroppen. Arbete i den här värman tar verkligen på krafterna.

I morgon blir det mycket också. Ta hand om hästarna. Så kommer en spekulant och tittar på några. Sedan skall några beteshästar tas in och verkas.


  

Ovido - Quiz & Flashcards