Seglinge PRE

Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Lite av varje

Av Marianne - 19 juli 2010 20:29

I dag skjutsade jag Fanta och Prissan till sitt nya stall. Johanna behöver ha dom närmare sig, för att få tiden att räcka till. Lilla Prissan, 3 mån, stod uppbunden i transporten. Hon stod alldeles still och lugn hela vägen, bredvid mamma. Duktig.


Sedan hade vi tänkt betäcka Harapienta. Jag har ju just bestämt mig för det      och så var hon jättebrunstig i dag.  Då, till vår stora förvåning ville inte Sevillano????   Skall det vara bruna ston i år eller?? 

Nu har jag satt henne i boxen bredvid honom över natten, så får vi se i morgon.  Hon gnäggar och kissar och är jätteförtjust i honom  och han vänder sig bort i från henne. Jag förstår ingenting. Det är väl tjusningen med djur, att dom inte alltid är förutsägbara.


Sedan kom veterinären och ultraljudade två ston. Belleza som är betäckt för andra gången i år (första blev inget) hade något som såg ut som en äggblåsa men den var inte helt tydlig. Vi får kolla henne igen om ett tag. Hon har betett sig lite konstigt. Hon brukar gå in i dimman och bli slö och ointresserad när hon blir dräktig. Nu är hon tvärtom, jättevaken och vaktig och reagerar häftigt på allting.

Det andra stoet , som är här för att bli betäckt med Jubon, har varit ett problembarn. Hon har varit sjuk och inte tagit sig, varken förra året eller i år. Vi höll alla tummar som fanns för att hon skulle vara dräktig nu, och det var hon. Lycka.


Till slut tog jag ett pass i ridhuset med Harapienta. Vi tränade lite long reins. Hon gör framsteg. Börjar kunna jobba i kort trav längs spåret . Hon har lite dåligt självförtroende, så det blir mycket beröm och klappar. Då växer hon och anstränger sig lite till.

Invicta håller på att tappa fölpälsen. Det är jättespännande att se vad som kommer fram. Hon blir någon slags mörk brun med ljusare och mörkare partier.

  


Här kommer min favoritros som blommar nu Louise Odier en gammaldags sort.

  


 
 
Ingrid Blanck

Ingrid Blanck

20 juli 2010 21:37

Från och med nu blir det bara kallblodstravare!:-)

http://www.byggareblanck.se

 
Ingen bild

Marianne

20 juli 2010 22:09

Ja, risken finns. Fortsättningen på historien kommer i morgon.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 19 april 2015 12:59

Ja nu närmar sig fölningarna. Det känns som lugnet före stormen. Vi väntar sju föl på gården i år. Fyra av dem är mina. Här kommer dagsfärska bilder på de dräktiga damerna. Först ut är Iliada som nog fölar om ca en vecka. Jag har varit lite nervös ...

Av Marianne - 15 februari 2015 19:15

Nu är det länge sedan jag bloggade. Det blir oftast bara några bilder på fb.  En liten uppdatering i alla fall.   Stallet är mer än fullt av hästar, av olika sorter. Sju ston kommer (förhoppningsvis) att föla här i år. Fyra av dem är mina, och pa...

Av Marianne - 21 april 2014 18:04

Ja till slut fölade Invicta, 8 dagar över tiden. Hon gick och läckte mjölk och stönade hela dagen i hagen, och de andra stona tassade omkring henne. Det märktes att de visste vad som var på gång. Normalt är hon låg i rang och blir hunsad med, även om...

Av Marianne - 30 mars 2014 19:20

Äntligen är våren här på allvar och hästarna njuter av solen.  Här står stona på rad och solar, efter att först ha rullat sig njutningsfullt i jord och lera. Det kliar skönt under vårfällningen. Det är hela tiden någon som brunstar och står och hänge...

Av Marianne - 5 mars 2014 11:01

Nu börjar våren komma på allvar. det märks bla på att aktiviteten i stallar och ridhus har ökat väsentligt. Det har kommit två nya inackorderade hingstföl/åringar som går med Navarro och Pedro. Oj vad roligt de har. Det har också kommit två dräktiga ...

Skapa flashcards