Seglinge PRE

Alla inlägg den 28 juli 2010

Av Marianne - 28 juli 2010 22:06

I dag fick Carrera och Harina lite träning i ridhuset igen. Carrera är fortfarande jätteduktig, men skulle behöva ta i lite mer i traven.

Vi började med att släppa dom lösa, och manade på dom för att få i gång dom. Det var lite segt i början, men så blev det fart. Harina bockade och brallade.

Så lite arbete. Först longeringsträning. Hon blev förvirrad av att jag ber henne gå framåt och sedan, som hon tycker, stoppar henne när jag tar i linan för att hålla henne på volten. Jag fick leda runt henne ett tag, och så kortare bitar i trav. Efter en stund verkade hon förstå vad det gick ut på. Så trav längs långsidan. Då for hon iväg som en raket bockande. Tjohoo!

Jag fick släppa ut hela linans längd och så dra till för att få stopp på henne.

Nytt försök lite försiktigare den här gången. Så fick vi lite (kontrollerad) trav längs långsidan i alla fall, om än långsam.

Så kom vi till uppställning i mitten. Det var lättare. Stå still ville hon gärna och hade just inget emot att jag bad henne flytta fötterna rätt.

Det var också nyttigt att träna på att lyssna och jobba trots att Carrera gjorde andra saker alldeles nära oss. Det ska nog bli bra det här, även om damen har lite temperament. Nu har hon i alla fall förstått att hon skall röra på sig när jag säger till. Förra gången tyckte hon bara att jag bråkade med henne.

Ovido - Quiz & Flashcards