Seglinge PRE

Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Marianne - 1 augusti 2010 21:39

I dag höjde jag ribban för Harina. Hon fick komma in från hagen tillsammans med Carrera, men sedan fick hon stå på egna ben. Vi började med att verka hennes hovar, lite mer noga än vanligt, för att hon skall bli så fin som möjligt till september. Hennes tålamod är inte långvarigt så vi tog en paus mitt i.


Jag tog med henne till ridhuset (ensam den här gången). Hon var orolig och gnäggade och ville ut. För att distrahera henne plockade jag fram en pressenning och ett par sockerbitar och bommar. Hon fick bekanta sig med sakerna och springa lös en stund. Jag manade på henne att röra sig och att lyssna på mig.

Efter en stund travade hon över pressenningen och hoppade över två bommar som låg med ca 1m emellan. Då lade jag upp en bom på sockerbitarna. Hon slog i men hon hoppade glatt. Hon hoppade två gånger till. Jätteduktig för att vara första gången. Nu blev det lite longering, och i dag kunde hon i trav. Vi travade också längs långsidan, om än långsamt.

 Övade på att ställa upp i mitten, och nu har hon förstått att hon skall stå parallellt med framfötterna. Bak får vi ta senare.

Nu hade hon också förstått att hon inte kom ut genom att gå och ställa sig vid utgången utan kom till mig i stället.

När vi kom tillbaka till stallet blev hon duschad också, för hon hade blivit svettig. Det har hon aldrig varit med om, och det var ju ganska otäckt   .

Jag tyckte att hon har gjort stora framsteg, även om hon har humör och blir sur på mig när hon inte får som hon vill. Hon blir nog desto lugnare när hon har vant sig.

Tyvärr räcker inte ljuset i ridhuset för min kamera, så det blir dåligt med bilder i rörelse,  men ändå.



 


     

Skapa flashcards