Seglinge PRE

Alla inlägg under september 2010

Av Marianne - 27 september 2010 22:22

Ja då är allt ordnat tror jag. Vi tar en veckas semester nu. Det är ett pusslande med att få allt att fungera när man skall åka bort. Dessutom pågår kurs i Long reins för Piet Bakker, i ridhuset, med övernattande både hästar och människor. Tråkigt nog får jag inte se dom elever som har kommit längst. Levad och galopp piruetter bl a.


I dag har det kommit en ny liten hästhyresgäst. Ett hingstföl, halvblod, som skall bo här tills han blir såld. Han får till att börja med gå tillsammans med en tvåårig travkille. Jag får ta bilder på honom när jag kommer hem. Han var väldigt söt. Fux med bläs och vita strumpor.

Det är alltid svårt att lämna hästarna, tycker jag. Jag går och drar benen efter mig i stallet, när jag borde packa i stället. Någon har ett rinnigt öga, en annan har ett sår. Kommer dom att kolla upp det så att det inte blir värre när jag är borta? Pjoskig? Ja visst.

Om jag får möjlighet så skall jag skriva lite under veckan och berätta vad vi gör.

Nu är det dags att sova.



Av Marianne - 26 september 2010 19:26

Nu har stoflocken fått flytta in från betet. Det tyckte dom var skönt. Alla står och trampar vid grinden när det är dags att komma in på eftermiddagen.

Kvar ute är dom hästarna som skall till lösdrifterna. Dom får vänta ytterligare en vecka, dels för att alla inte har kommit ännu, och det känns bäst att släppa alla som skall gå tillsammans på samma gång. Och dels så skall vi ta en veckas semester först.

Jag vill helst vara hemma och se att allt fungerar när vi släpper ihop nya hästar.


Här kommer ytterligare några bilder från Championatet som jag har fått från Natalie Lindholm.

Först Harina, som skötte sig jättebra, trots allt bus här hemma under träningen.

Hon förstod väl när det var allvar   


  


  


Så Carrera som visade att hon kan trava.

  


Och så med fin förstaprisrosett.

  

Av Marianne - 24 september 2010 17:40

Vi har fått en ny stallkatt. Sedan i våras har vi inte haft någon, så möss och råttor har kunnat härja fritt. Visst har vi råtthundar, både Jack russel och Gårdshund, men dom är mer intresserade av att jaga fåglar.


Här är Eddie. En liten tuff kille som redan har satt hundarna på plats. Han bor nu i boxen mellan Sevillano och Belleza.


   


   


   



Av Marianne - 22 september 2010 18:33

Här kommer några bilder från helgen.

Det har varit full fart hela veckan. I helgen och två dagar nästa vecka kommer det att vara kurs i Long reins med Piet Bakker. OHR (Om hästar och ridning) arrangerar.

I dag har en underbart söt liten kattunge flyttat in i stallet. Den får tills vidare bo i boxen intill Sevillano. Bilder kommer.


Först hingstchampion Delfinus.

  


Stochampion Segadora


  


Ungstochampion Mantua och reserv ungstochampion Carrera

  

Reserv hingstchampion Jubon  (Carreras pappa)

 

Under lunchuppehållet red Eva Bernin uppvisning på Airoso

En bild på Carrera under bedömningen

       

Av Marianne - 20 september 2010 11:44

Carrera blev reserv ungstochampion. Hon fick jättefina poäng. Träningen lönade sig, för hon rörde sig jättebra. Det var så roligt. Harina fick godkända poäng. Hon växer ju så enormt nu, så hon är inte riktigt till sin fördel. Det var skönt att det inte var några större fel på henne i alla fall. Hon kommer igen nästa år.


Här är vackra Carrera med sin stora championrosett.

  

Av Marianne - 16 september 2010 22:53

Mitt i alltihop så blev jag sjuk. Maginfluensa. När det var så mycket att göra.

Ligghallarna i lösdriften skulle tömmas och städas inför hösten. Vi hyrde en liten smidig midjestyrd grävmaskin. Nu är det gjort. I går när equiterapeuten var här och behandlade Sevillano och Harapienta satt jag på en pall och stönade.

Harapienta var jättemjuk och fin och behöver ingen mer behandling. Sevillano är ett litet mysterium. Han ömmar lång bak på ryggen, men är helt rak och rör sig bra. Något är fel.


I dag fick Harina och Carrera ett sista träningspass med visningsgrimmor. Dom gillar inte kedjorna men efter en stunds träning gick det ganska bra ändå.

Sedan blev det bad och frisering. I morgon blir det lite finputs innan det bär av till Strömsholm.

Harina


Carrera som inte ser så glad ut

     

Av Marianne - 10 september 2010 19:03

Då har Harina och Carrera fått varsitt träningspass igen. I dag fick Sussie hjälpa till och driva bakifrån. Det kräver träning  också. Vi fick öva några gånger tills vi blev tillräckligt samspelta så att vi fick önskad effekt. Harina var på riktigt bushumör och började bocka och busa redan på vägen till ridhuset. Hon fick springa lös och trava och galoppera över bommar som uppvärmning, men det blev mycket bockande även då. Så började vi med allvaret. Hon skötte sig bra, och som sagt när Sussie och jag fick till det så kom det en jättefin trav. Då slutade vi.

Carrera är mönstereleven. Hon skulle aldrig drömma om att busa. Det blev ett kort pass. Hon gjorde precis vad hon skulle och traven blev betydligt bättre med lite driv bakifrån.  Nu är det bara jag som får försöka hänga med, för det går fort.

Nästa vecka tränar vi med visningsgrimma. Jag tyckte att det var snällare att träna med repgrimma tills allt sitter, annars blir dom lätt hämmade av kedjan.

Av Marianne - 9 september 2010 22:05

I dag har jag ridit Harapienta, och jag går omkring och känner mig så där fånigt nöjd. Hon har slappnat av och frustat  mer och mer för varje gång nu, men i dag gjorde hon det även då jag bad om lite mer arbete i traven. Hon blev mjuk och formbar, och det kändes alldelses underbart. Jag kunde öka och minska steget och styra henne hur lätt som helst. Det känns som om vi har kommit en bit på väg.

I morgon är det Harina och Carreras tur igen. Carrera måste ligga i och träna sin trav om vi ska slå halvsyster Bonterra på Championatet.  Och det ska vi ju så klart .

Skapa flashcards