Seglinge PRE

Alla inlägg den 8 september 2010

Av Marianne - 8 september 2010 21:54

Oj vad dagarna rinner iväg. Jag försöker hinna träna någon häst varje dag i alla fall. I måndags var jag själv först hos naprapaten med min rygg, sedan var det Harina och Carreras visningsträning. Harina sköter sig bättre och bättre. Jag försöker göra lite andra saker också för att inte tråka ut dom. Harina travade och galopperade på kommando lös över bommar. Hon blir allt säkrare på var hon sätter fötterna. Lek med presenningen gillar hon också även om hon blev lite undrande när jag la den på ryggen på henne.

  

Carrera behöver lite mer självförtroende och uppmuntran så henne lockade jag med godis över bommarna. Då kunde hon plötsligt trava fram och tillbaka  många gånger. Innan så tyckte hon att det var ganska onödigt och tråkigt.

Jag har börjat så smått att putsa på tjejerna. Manen är klippt en första omgång. Den skall finputsas igen nästa vecka. Svansarna väntar jag med. Kan aldrig bestämma mig för hur långa dom skall vara. Jag vägrar att raka helt i alla fall.

Tyvärr börjar dom sätta vinterpäls nu, så någon riktig glans är svårt att få på kroppen.


I går blev det Sevillanos tur med löslongering och long reins. Han jobbar på så snällt, men jag börjar inse att han nog har varit stel i sin bakdel länge. Efteråt får han massage och stretchövningar. Stretchen gillar han bäst.


Nu har jag suttit och kämpat med språngrullor och betäckningsrapporter till Hästavelsförbundet. Det känns lite föråldrat att behöva skriva alla dessa uppgifter för hand. Jag tycker synd om dom som har flera hingstar och många betäckningar.



Ovido - Quiz & Flashcards