Seglinge PRE

Alla inlägg den 14 december 2010

Av Marianne - 14 december 2010 18:29

Äntligen är personalen på plats igen. Ni är så välkomna hem. Nu har jag fått lite tid till julförberedelser och eftersläpande kontorsarbete.


Jag har just fått veta man kan få färggentest gjord av ANCCE (spanska uppfödarföreningen som sköter stamboken för PRE). Jag vill gärna veta vad mina svarta ston har för färganlag. Det här är intressant inför vårens hingstval.

 Fuxanlag kan finnas där,  och Belleza har ju en lite skum färg som jag inte har fått någon förklaring på hittills. Bleksvart, mattsvart i alla fall inte blåsvart (eller jetblack) som Malpica. Jag har testat henne för gulgen och det hade hon inte. Nu hoppas jag få veta mer. Färggenetik är spännande men svårt, och jag tror inte att man vet riktigt vilka färger som finns, det finns nog inte tester för så många varianter ännu. PRE-erna har ju en del spännande färger som dom amerikanska raserna nog har fått i arv från dom spanska invandrarna en gång i tiden (min egen teori).

Ovido - Quiz & Flashcards