Seglinge PRE

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

En härlig dag

Av Marianne - 19 januari 2012 19:35

Nu har vi klagat på vädret länge, men i dag var både hästar och människor lyckliga. -2 grader och sol och helt vindstilla.

Jag blev kvar i stohagen i morse när vi släppte ut hästarna och bara njöt av att titta på dom. Flera har börjat brunsta. Malpica och Harapienta sprang fram till varandra och luktade på varandra, krökte på halsarna och pep och skrek. Sedan gick de bort mot Sevillanos hage och ställde sig där och hängde vid staketet. Han verkade inte bry sig, så det är väl inte någon riktig fart på brunsten ännu.

Lilla Kelifa var glad och sprallig. Hon bockade och for runt och lekte. Jag gick hem efter kameran och fick ett par bilder av henne. Det är första gången jag har sett henne röra sig ordentligt. Det ser ut att kunna bli något av henne.

Jag lyckades inte riktigt fånga rörelserna på bild, men visst är hon söt?

     

Jag fortsatte till Ingratos hage. Han kunde tyvärr inte sträcka ut, för hans hage är fortfarande knölig och hård.

Så det blev mest porträttbilder i den lågt stående solen. Jag skall försöka ta lite actionbilder på honom så småningom.


Senare flög ett streck med sångsvanar förbi. I januari? Det känns helt galet.


       


 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

19 januari 2012 21:31

Jättefina!
Ja, tiden är ur led. Här flyger fåglarna åt fel håll tycker vi. De som borde flyga åt norr är på väg åt söder eller om det var tvärtom. Snurrigt är det i alla fall.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Marianne

19 januari 2012 22:05

Tack Ann-Britt
Ja ni har väl nästan vår. Just nu är det jätteskönt i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 19 april 2015 12:59

Ja nu närmar sig fölningarna. Det känns som lugnet före stormen. Vi väntar sju föl på gården i år. Fyra av dem är mina. Här kommer dagsfärska bilder på de dräktiga damerna. Först ut är Iliada som nog fölar om ca en vecka. Jag har varit lite nervös ...

Av Marianne - 15 februari 2015 19:15

Nu är det länge sedan jag bloggade. Det blir oftast bara några bilder på fb.  En liten uppdatering i alla fall.   Stallet är mer än fullt av hästar, av olika sorter. Sju ston kommer (förhoppningsvis) att föla här i år. Fyra av dem är mina, och pa...

Av Marianne - 21 april 2014 18:04

Ja till slut fölade Invicta, 8 dagar över tiden. Hon gick och läckte mjölk och stönade hela dagen i hagen, och de andra stona tassade omkring henne. Det märktes att de visste vad som var på gång. Normalt är hon låg i rang och blir hunsad med, även om...

Av Marianne - 30 mars 2014 19:20

Äntligen är våren här på allvar och hästarna njuter av solen.  Här står stona på rad och solar, efter att först ha rullat sig njutningsfullt i jord och lera. Det kliar skönt under vårfällningen. Det är hela tiden någon som brunstar och står och hänge...

Av Marianne - 5 mars 2014 11:01

Nu börjar våren komma på allvar. det märks bla på att aktiviteten i stallar och ridhus har ökat väsentligt. Det har kommit två nya inackorderade hingstföl/åringar som går med Navarro och Pedro. Oj vad roligt de har. Det har också kommit två dräktiga ...

Skapa flashcards