Seglinge PRE

Direktlänk till inlägg 30 mars 2014

Sorg och glädje

Av Marianne - 30 mars 2014 19:20

Äntligen är våren här på allvar och hästarna njuter av solen.  Här står stona på rad och solar, efter att först ha rullat sig njutningsfullt i jord och lera. Det kliar skönt under vårfällningen. Det är hela tiden någon som brunstar och står och hänger vid staketet mot hingsthagen. Ingrato som går närmast nu tittar lite uppgivet. Det är ju inte mycket han kan göra åt saken när det är två staket som skiljer dem åt.

 

 

 

 


Så till det sorgliga. Iliada blev dålig den 11 mars och började få sammandragningar lite då och då. Efter ett par timmar förstod jag att något var riktigt på tok. Det var 1 1/2 mån kvar till ber fölning. En veterinär i närheten här kom och gick in och kände efter. Det var ett dött föl som låg helt fel. Vi åkte in till Ulltuna. Där lyckades de få ut fölet (ett brunt stoföl). Trots flera spolningar av livmodern efteråt så fortsatte det att komma ut var. Efter fyra dagar kom det ut en stor bit av efterbörden som hade suttit kvar. Då äntligen fick jag hämta hem henne. En tunn,tufsig och ängslig liten häst. Det hade nog inte varit så roligt för henne de där dagarna. Nu mår hon i alla fall bra igen och håller ordning på flocken som förut.

Inte nog med detta. Ett inackorderat halvblodssto kastade också sitt föl nu i veckan, mer än två månader före beräknad fölning. Alla hästarna var vaccinerade mot virusabort och vi vet att åtminstone Iliada inte hade det. Den andra har det inte kommit svar på ännu.

Nu håller vi alla tummar för att resten av stona får friska fina föl. Först ut är Invicta om ca två veckor. Hon är rund som en boll. Det kommer att bli ett jättevackert föl tror jag.

   



Sedan är det Carreras tur ytterligare två veckor senare.

 


Och sist av mina är Jacki i början av maj.

 

Ytterligare ett inackorderat halvblodssto är beräknad i början av juni, så vi kommer att ha sysselsättning här ett tag.

Första stoet som ska betäckas kommer i påsk till Sevillano. Då blir han glad   .

Famosa åker sedan till Dalarna för att bli betäckt.


I går hade vi träning för Anna-Clara Olofsson. Jag har opererat en fot, så jag kan inte träna hästar just nu, men jag bad Anna-Clara att jobba med Famosa, och det var jätteroligt att titta på.

 


Sedan såg vi Louise rida Peppar

 

Och sist ut var Marie som jobbar här på helgerna, med sin nya häst Idabell. Båda helt nybörjare på sådant här. Marie har bara sysslat med körning tidigare. De var jätteduktiga.

 


Det får vara allt för den här gången. Nästa gång hoppas jag att det blir fölbilder       


Jo jag måste ju lägga in en färsk bild på favoritpojken Navarro.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 19 april 2015 12:59

Ja nu närmar sig fölningarna. Det känns som lugnet före stormen. Vi väntar sju föl på gården i år. Fyra av dem är mina. Här kommer dagsfärska bilder på de dräktiga damerna. Först ut är Iliada som nog fölar om ca en vecka. Jag har varit lite nervös ...

Av Marianne - 15 februari 2015 19:15

Nu är det länge sedan jag bloggade. Det blir oftast bara några bilder på fb.  En liten uppdatering i alla fall.   Stallet är mer än fullt av hästar, av olika sorter. Sju ston kommer (förhoppningsvis) att föla här i år. Fyra av dem är mina, och pa...

Av Marianne - 21 april 2014 18:04

Ja till slut fölade Invicta, 8 dagar över tiden. Hon gick och läckte mjölk och stönade hela dagen i hagen, och de andra stona tassade omkring henne. Det märktes att de visste vad som var på gång. Normalt är hon låg i rang och blir hunsad med, även om...

Av Marianne - 5 mars 2014 11:01

Nu börjar våren komma på allvar. det märks bla på att aktiviteten i stallar och ridhus har ökat väsentligt. Det har kommit två nya inackorderade hingstföl/åringar som går med Navarro och Pedro. Oj vad roligt de har. Det har också kommit två dräktiga ...

Av Marianne - 1 februari 2014 18:54

Ja nu spår meterologerna plusgrader och regn, så nu kanske vintern är slut. Det blev ju ett par veckor i alla fall  . Nu börjar de dräktiga stona runda på sig så det syns. Ja jag har varit lite undrande över Jacki. Hon har inte varit lika rund som ...

Skapa flashcards