Seglinge PRE

Alla inlägg under oktober 2010

Av Marianne - 31 oktober 2010 20:13

Sevillano har blivit lite bortglömd ett tag. Det har varit så mycket med stona. Han har varit lite tjurig och nonchalant mot mig på grund av det. Om inte jag bryr mig om honom så behöver inte han bry sig om mig, tycker han. Dom sista dagarna har han fått lite extra pyssel och uppmärksamhet i alla fall. I går tränade vi lite med långa tyglar. Först löslongering, som vanligt, så med lina och till slut långa tyglar.

Han var som en ängel. Lyssnade på allt jag bad om och var helt focuserad på det vi gjorde. Öppna, omväxlande mot och från väggen. Skänkelvikning åt båda håll. Även om han var lite stel och inte helt i form så gjorde han det så bra han kunde.

Det var jätteroligt. Vi var båda jättenöjda efteråt.


Jag måste visa några tappra små växter i trädgården. Trots att vi har haft ner till -7 grader så är det några som inte vill ge sig.

Violer och persilja som har spritt sig tillsammans.


Och Mossfloxen som har börjat blomma om nu i oktober.

     

Av Marianne - 29 oktober 2010 18:59

Malpica och Carrera har fått ett träningspass till. Nu har vi lagt till tyglar, så att dom har fått prova på vad bettet är till för. Förhållande och sidförande tygeltag.

Det gick jättebra.


Johannas Preciosa "Prissan" har anlänt. Hon skall bo i lösdriften ett tag för att komma i från sin mamma under avvänjningen. Hon är ju en självständig dam, men i dag kände hon sig nog lite ynklig. Även om ingen var dum mot henne, utan mest nyfikna så var hon lite rädd och ropade efter mamma. I morgon känns det nog bättre. Hennes gamla kompis Avatar blev jätteglad och ville leka. Det ville inte Prissan, i dag i alla fall.

Hon hörde en häst gnägga hos grannen och trodde att kanske....


   

  

Joyero har börjat leka med bollen nu, på sitt eget sätt. Han springer i mot den och sedan hoppar han runt den i krumbukter.


   


Eller tjafsar med Invicta om vem som skall ha den.

     

Av Marianne - 27 oktober 2010 11:17

I går fick vi fölen inskrivna. I år slipper dom flesta åka i väg med sto och föl som tidigare. Inskrivingsveterinärerna kommer hem i stället (ja, vi har ju sluppit eftersom Seglinge har varit ett av dom ställen där har gjorts). Nu var det Invicta, Joyero och Åsas Avatar som blev registrerade. Skönt att ha det gjort. Joyero som är en blyg liten herre var jätteduktig. Han stod helt still när blodprov togs och chipet sattes in, det gjorde Avatar också, men han är en mer orädd sort. Den som protesterade var Invicta. Hon ville inte vara med. Hon är ju annars också väldigt kaxig och orädd. Jag skulle ha tagit bilder men glömde bort det trots att kameran var på plats.

Några bilder blir det i alla fall. Jag hade köpt en ny boll till fölen. Dom var nyfikna men lite försiktiga. Vi får se vad dom kan göra med den så småningom.

Först måste mammorna godkänna leksaken.


Joyero undersöker den.


Invicta ger sig förstås på den omedelbart.


           

Av Marianne - 24 oktober 2010 18:02

I går fick Carrera och Malpica träna vidare, med bett i munnen och sadel. Vi tog båda till ridhuset och longerade, så dom fick sällskap av varandra.

Carrera ligger ju lite före träningsmässigt eftersom hon har tränats och visats två gånger på Championaten. Därför var det inget problem att longera henne (men bara i skritt och trav och helst bara i vänster varv). Det är vad hon känner sig trygg med nu när allt annat kändes så konstigt.

 Malpica travade, efter lite övertalning, snällt men inte så fort, på en volt. Det fick räcka så länge. Duktiga hästar.


Vår lilla stallkatt har tagit sin första mus. Han är så duktig.

  

  


Inackorderingarna ja.


Vi har två inackorderingar som båda är Holsteiner och fuxar. Där slutar likheten.

Den första är nämligen en otroligt söt liten kille på 7 mån. (Är till salu om någon känner sig sugen).

Här med hagkompisen Brego som är en tvåårig travare.

  

  

Den andra är en valack på 178 cm och som skall bli voltigehäst. Jag skall ta någon bild med en människa bredvid som jämförelse. Han är gigantisk, men otroligt snäll.

  

Och för att ni inte skall tro att jag har spårat ur helt , så kommer en PRE-inackordering också. Åsas Capitana.

  

Av Marianne - 20 oktober 2010 18:38

Nu har jag börjat förbereda både Malpica och Carrera för inridning. I går fick båda prova på bett i munnen. Det är intressant att jobba med två hästar samtidigt och jämföra hur dom reagerar. Carrera är ju känsligare och försiktigare än Malpica som inte bryr sig så mycket. Å andra sidan säger Carrera aldrig nej till något, hur otäckt det än må vara. Malpica är orädd, men när hon inte vill så säger hon ifrån.

Carrera var den som först accepterade bettet, och slutade bry sig. Malpica försökte envist äta med bettet i munnen och blev jätteirriterad över att det var i vägen. Hon spottade ut det med eftertryck när jag tog av henne tränset.


I dag var det dags för sadel på. Först ut var Malpica. Hon reagerade inte förrän jag drog åt sadelgjorden, då drog hon in andan och tittade förvånat på sadelgjorden. Så tog vi en promenad runt stallet. Hon gick och sköt rygg som en katt några steg, sedan var det inte mer.


Så var det Carreras tur. Hon hade också haft täcke på sig för första gången i dag. Hon tittade på sadeln och såg lite undrande ut, men sedan reagerade hon inte mer. Vi gick också en promenad runt stallet. Ingen reaktion alls.


Mina duktiga tjejer. Nu skall jag longera dom i ridhuset med sadel och träns innan vi slänger upp någon på dom, men det lär inte bli några problem.     

Av Marianne - 17 oktober 2010 21:01

Den här helgen har fyra hästar åkt härifrån, och två till åker om ett par veckor. En som jag kommer att sakna lite extra är Fredriksborgaren Campitor som har varit här sedan han var föl. Nu är han en stilig hingst på tre snart fyra år. Han är så otroligt snäll både mot människor och andra hästar. Han tog tex hand om vår travare Kalle när han blev för odräglig mot sin mamma. Kalle fick klättra på och bita Campitor (som bara var ett år äldre) som tålmodigt lät honom hållas tills han tröttnade.

Campitor skall flytta till Skåne till sin ägare och bli akademisk ridhäst.

Du har en guldklimp Jenny.

  

Här med en av sina kompisar Don Larsson (PRE-halvblod två år).


Ja det är ju inte så att stallen töms precis. Fem nya hästar är på ingång inom två veckor.

I dag har jag påbörjat lite arbete med Carrera. Ja, bara lite longeringsövningar i ridhuset. Hon var ju väldigt beroende av Harina när vi var på Strömsholm och skrek väldigt efter henne när championklasserna gick, och vi var tvugna att hålla oss vid och i ridhuset. Sådan har hon aldrig varit här hemma, och var inte det nu heller. Hon var helt nöjd med att vara med mig och gör allt jag begär av henne.

Hon är så lätt att jobba med.

Jag skall också försöka hinna med Malpica lite också innan hon blir för tjock och otymplig.   

Av Marianne - 14 oktober 2010 18:44

I dag har det blåst hårt hela dagen. Ett tag haglade det också. Inget har blåst i väg eller gått sönder ännu som tur är i alla fall.

I går blev dom två unghingstarna kastrerade, och allt gick bra.  Nickes båda testiklar hittades, men den ena var mycket mindre och kanske därför svårare att känna. Dom var lite låga i dag, men mår nog bättre i morgon.


Jag tog Sevillano till ridhuset i går, för lite long reins mm. Det var nog minst en månad sedan jag gjorde något med honom. På vägen dit gick vi förbi en hage med en mycket kaxig travhingst. Sevillano brukar gå mycket värdigt förbi sådana utan att bry sig, men i går blåste han upp sig och skulle slåss. Lite överskottsenergi kanske. Jag lyckades tappa honom men motade in honom i nästa hage, så var det lugnt igen. I dag hade vi lite hingstträning. På med serretan och så fick Natalie gå bakom och driva på vi behov. Vi gick fram och tillbaka och han krökte på nacken och trampade lite extra hårt med framfötterna, men mer blev det inte. Jag får nog sätta honom i lite arbete så han får annat att tänka på.


Vi får en ny hyresgäst i helgen. En voltigehäst. Lite annorlunda och roligt. Det är jag nyfiken på. Hur kommer en liten tjej upp på en 178 cm häst?


En ny bild på Invicta. Hon är så söt så jag kan inte låta bli att ta bilder på henne.

  

Av Marianne - 12 oktober 2010 19:52

Då är dom ettåriga hingstarna på plats i lösdriften. Skönt. Dom tyckte att det var jättespännande med nya haggrannarna och ligghallen. Nicke (vår travare) som är störst och mest framåt försökte imponera på stona med mörkt gnäggande och krökt hals.

I dag har jag börjat jobba lite med Harapienta igen. Det tyckte hon var jätteskoj.

Jag började med att släppa henne i ridhuset, och hon for iväg och och bara njöt av att trava och galoppera. Hon som har varit så ängslig av sig tidigare har aldrig varit så "ohämmad". När det gäller henne skulle jag bara bli glad över lite bus. När hon hade sprungit av sig det värsta provade jag att använda röstkommando. Skritt, trav och galopp, och med tillägg av kroppspråk, vänd. Hon lydde perfekt. Lite longering där jag kunde mer exakt reglera rörelserna och få henne att jobba med hela kroppen. Hon frustade och jobbade på. Så lite long reins. Skritt och trav och öppna mot väggen. Så provade jag en ny sak. Skänkelvikning på diagonalen. Det hade hon lite svårt att förstå, men när jag till slut fick några fina steg fick hon massor av beröm och så slutade vi. Jo, vi tog några steg i ganska samlad trav på slutet. Hon ser riktigt maffig ut då. Jag skall be någon filma oss snart  .


I morgon blir det två kastreringar igen. En inackordering och så Nicke (om vi kan hitta båda testiklarna, vi har bara känt en). Nicke skall ju köras in nu och han är så stor så jag tror att det blir lugnare som valack, även om han är jättesnäll .

Skapa flashcards