Seglinge PRE

Alla inlägg under november 2009

Av Marianne - 28 november 2009 20:41

Ja så var det över för den här gången. SICAB är fantastiskt, och det blev inte mindre spännande när vi hittade två nära släktingar där. Sevillanos helbror som heter Sevillano XLI var med och han gick vidare till final. Han slutade på en hedervärd tiondeplats. Visst är dom lika bröderna.

Den andra släktingen var Gumiel, helbror till Jubon. Halvbror till Malpica och farbror till Carrera. Han tävlade dressyr och kom trea i Prix St George.

Jag skall plocka fram mer bilder senare. Vi gick upp kl 4 i morse för att flyga hem, så det blir inte mer i dag. 

Av Marianne - 24 november 2009 10:02

Ja då är det äntligen dags att bege sig till SICAB. Vi skall passa på att åka och titta på lite andra hästar också när vi ändå är där.. På torsdag får vi se Donoso som blev Champion på Strömsholm i år. Han blev alltså inbjuden att tävla på SICAB. Några till blev det, men det är ju ingen liten sak att åka ner och tävla i Spanien, så alla har ju inte möjlighet.

I går red Helena Sevillano. Dom börjar hitta varandra bättre och bättre. Helena

skall rida honom när Paulo Bastos kommer nästa gång.

Jag sorterade lite gamla bilder och hittade dom här, som visar att på den här gården får hästarna lära sig arbeta tidigt. Den svarta är Amanda (numera 4 år) och den bruna är Kalle (nu 1,5 år och i travträning).

  

  

Av Marianne - 22 november 2009 16:49

I brist på nya fräsha bilder och intressanta händelser i höstmörkret, blev jag inspirerad av Ann-Britt med Gustavsborgs PRE som berättade i sin blogg om hur det kom sig att hon började med PRE.

Här kommer nu min historia i korthet.

När jag skulle köpa min första häst hade jag fått för mig att jag skulle rida distans, och valde lämplig häst till det. Det blev en arab. En stor och ganska grov fux som hette Nachir. Han är fortfarande "hästen" i mitt liv. Vi tävlade distans i några år, började sedan med western och tävlade i några år tills han fick problem med ett bakben. Det blev trots all anlitad expertis aldrig bra och jag började bl a träna akademisk ridning, då jag hade hört flera som hade ridit sina hästar friska på det sättet. Det lyckades nu inte utan till slut fick jag lov att ge upp och låta honom somna in, min tappra vän. Vi hade haft mycket roligt tillsammans.

  

  

Medan vi tävlade western ville jag ha en påläggskalv av mer westerninriktat slag, och köpte ett 6 mån paintstoföl som jag döpte till Pocos Lucky Lacey. Innan

hon hade hunnit växa upp hade jag alltså blivit intresserad av akademisk ridning så hon tränades redan från början både i western och akademiskt. Lacey och jag tävlade i alla fall en hel del western (på lägre nivå).

  

  

När så Nachir fick sluta sina dagar hade jag blivit mer intresserad av den akademiska ridningen och ville ha en häst som hade lite lättare för den typen av arbete och valet föll slutligen på en PRE. Nu inköptes Iliada 3 år gammal.

På den vägen är det. Iliada är nu vårt stamsto här på Seglinge. Hon har blivit mormor i år och hon blir bara finare för varje dag som går. Det var en lite krokig väg som ledde hit, men roligt har det varit och ännu roligare skall det bli hoppas vi.


Foto Elke Hartmann

Av Marianne - 17 november 2009 22:32

Ja, det är väl samma sak hos alla hästägare nu. Allt är blött och lerigt. Och mörkt. Jag går bara och längtar tills vi skall åka till SICAB nästa vecka. Det är ca 25 grader på dagarna i Sevilla nu Skrattande. Jag gör ändå inte mycket nytta här hemma med min skadade hand. För er som inte vet vad SICAB är kommer en länk. Ta en stund och titta på videon och njut.

http://2008eng.sicab.tv/principal/

Där kommer man också att kunna följa tävlingarna under nästa vecka. Förra året när jag inte kunde åka satt jag och tittade varenda dag.

För att lysa upp lite i höstrusket kommer ett par idolbilder på Sevillano tagna av Dominique i sept.

  

Av Marianne - 15 november 2009 13:25

Här kommer alltså några bilder från våra övningar i går. Tack Johanna. Först en öppna ställd utåt mot väggen som är lättast.

  

Sedan en öppna vänd inåt. Betydligt svårare innan hästen har förstått vad det går ut på. Här är han inte riktigt böjd och trampar inte in under sig, men det tog sig efter en stund. Jag tror att han undrar vad fotografen har för sig.

Enhandsfattningen syns i alla fall.

  

Så en liten volt. Tyvärr har vi inte fått med själva galoppfattningen. Min tanke med övningen från början var att han skulle lära sig galoppera samlat så att vi kan göra det på spåret sedan, och att jag ska kunna gå med. Hittills har han fått till fem galoppsprång i följd. Det är jobbigtTungan ute.

    

Av Marianne - 14 november 2009 19:53

Det gick. Jag fick hjälp av Johanna att tränsa och ta ned Sevillano till ridhuset. Där fick han busa runt lös först, vilkdet han uppskattade. Flera gånger kom han fram och undrade om vi inte skulle jobba, men jag skickade iväg honom och tyckte att han kunde röra lite mer på sig först.

Så provade vi med dom långa tyglarna. Vilken lycka det är när man upptäcker att det fungerar utan att behöva ta i, för det kan jag ju inte. Jag kunde hålla i tygeln med höger hand men inte göra något mer. Då var det lika bra att ta båda i vänster hand. Vi provade öppna utåt och inåt och skänkelvikning. Det gick lite trevande i början, men det brukar det när vi inte har övat på ett tag. Så flöt det bara på. Vi provade i trav och det är nästan lättare. Så tog jag in honom på en liten volt och då vet han att han skall göra galoppfattningar. Det gör han helt själv. Jag inbillar mig att det är en bra övnig, för då måste han samla sig ordentligt och ta i för att lätta fram från skritt, en eller flera gånger i följd. Han tycker att det är jätteroligt. Förhoppningsvis kommer Johanna med några bilder senare.

Av Marianne - 9 november 2009 19:57

Det börjar bli deprimerande mörkt och lerigt nu, men det verkar inte påverka våra mysiga småtjejer. Livet leker för dom. Dom börjar alltmer frigöra sig från mammorna och har fullt upp med att upptäcka världen och testa vad man kan och inte kan göra. Snart skall dom få egna boxar på nätterna. Då blir det lättare att fodra efter behov.

Här kommer några fartiga bilder på dom söta.

Äldst är Famosa, 7,5 mån.

  

  

Sedan kommer Golosa 7 mån

  

och så sist Harina 6,5 mån

  

Ja yngst är förstås Nicke, travfölet, en vecka yngre än Harina. Jag har mätt mankhöjden på dom.

Golosa 131 cm, Famosa 132 cm, Harina 137 cm och Nicke 142 cm. Det skall bli spännande att se var dom slutar.

Av Marianne - 7 november 2009 17:44

 Nu börjar jag bli trött på att inte kunna använda den gipsade högerhanden, annat än till mycket lätta rörelser.

Skriva tex, med penna alltså, går lika dåligt med båda händerna just nu. Ta in och ut hästar går däremot bra.

Dom är lite skeptiska till min bandagerade och plastpåseklädda hand när jag skall försöka krångla på dom grimmorna, men dom börjar redan vänja sig. Sedan tassar dom försiktigt och uppmärksamt vid min sida.

Stannar så fort jag stannar eller ber dom sakta in. Dom uppför sig nästan bättre nu, kanske för att jag inte bråkar med dom utan måste lita på att dom vet vad dom skall göra. Som tur är har jag hjälp med övrigt stalljobb.

Jag längtar förstås efter att jobba med hästarna igen. Det borde gå att börja så smått från marken i alla fall.

Skall prova med long reins.

Här är en bild från en kurs med Piet Bakker som är en mästare på Long reins. Sevillano och jag kämpar med en öppna.

  

Skapa flashcards